Miķelis Fišers
Miķelis Fišers ir viens no redzamākajiem 20. gadsimta 90. gadu paaudzes māksliniekiem, kurš savu primāro nodarbošanos ar glezniecību papildina arī ar eksperimentiem instalācijas un vides objektu sfērā. Savos darbos un to interpretācijā saglabājot neskaidru robežu starp patiesu ticību paranormālām parādībām un publisku ākstīšanos, Fišers izmanto cilvēku mitoloģizēto pasaules uztveri un pasniedz māņticību un ezotēriku kā mūslaiku jauno mitoloģiju, kas kļuvusi par daudzu cilvēku domāšanas un realitātes sastāvdaļu. Ar humoru un vizuālu naivitāti risināto mākslinieka darbu zemslāņos bieži vien uznirst dziļi humānistiskas idejas un atgādinājumi par varu un vardarbību, kas caurstrāvo ne tikai politiskas vai ekonomiskas, bet arī garīgas, seksuālas un mākslinieciskas attiecības.
Gleznu cikls “Sex'n'Spaceships (Sekss un kosmosa kuģi)” ir Miķeļa Fišera leģendārais Mākslas akadēmijas diplomdarbs (četru gleznu cikls, no kurām saglabājušās tikai divas), kas savam laikam provokatīvā veidā izaicināja ierasto priekšstatu par mākslu un tika cenzēts. Šis konteksts aiz mākslas darbā ironiski pasniegtajām pornogrāfiskajām ainām ļauj saskatīt daudz nopietnākus jautājumus par institūciju varu, tradīcijas spiedienu un stereotipu rāmjiem, kas cenšas pakļaut mākslinieku savai gribai tikpat brutāli, kā to dara citplanētiešu reptiloīdi no Fišera fantāziju pasaules.
No cikla “Sex'n'Spaceships (Sekss un kosmosa kuģi)”. 1995. Audekls, grafīts, alkīds, UV laka. 173 x 250 cm.