Valdis Celms

Valdis Celms 20. gadsimta 70. gadu vidū kļuva par vienu no vadošajiem latviešu dizaina un kinētiskās mākslas teorētiķiem un praktiķiem. Celma veikuma kontā ir uzkrātas visdažādākās ievirzes radošās aktivitātes – daudzpusīgi radošie risinājumi dizaina jomā, plakāta grafika, manipulācijas ar foto un kolāžu, Dziesmu svētku vizuāli estētiskais noformējums, kā arī publicēti iespaidīgi teorētiskie pētījumi par zīmju kultūru. 

Mākslinieka laboratorijā tapušo objektu fiziskās un virtuālās kustības noslēpuma pamatā ir radoša kinētiskas mākslas recepte, kas apvieno sevī tādas sastāvdaļas kā forma, krāsa, gaisma, materiāls un mehānika, un, pareizās proporcijās savienotas, rada baudāmu vizuāli estētisku un dinamisku mākslas fenomenu.

1972. gadā Doma laukumā Biržas ēkā Mākslinieku savienība organizēja lielu izstādi “Svētki”. Tajā ar kinētisko mākslu, opārtu un vides objektiem sevi pieteica pirmā Latvijas Makslas akadēmiju absolvējušo dizaineru un interjera mākslinieku paaudze. Izstādē Celms piedalījās ar diviem darbiem –opārta garā veidotu kubu un rotējošiem cilindriem. Darbs “Rotējošie cilindri” ir kinētiska skulptūra, ko sākotnēji bija paredzēts eksponēt pie Daugavas ietekas jūrā, iezīmējot Rīgas “vārtus”.  Šī iecere netika realizēta, taču darba fotoattēla bieža parādīšanās presē veicināja publikas interesi par kinētisko mākslu un padarīja “Rotējošos cilindrus” par vienu no latviešu laikmetīgās mākslas vizuālajām ikonām. 

Rotējošie cilindri. Kinētiska skulptūra (objekts). 1972. (Atjaunots 2017).

Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, mainot pārlūkprogrammas iestatījumus un izdzēšot saglabātās sīkdatnes. Uzzināt vairāk